De grossier als kennisbank
Je grossier is je beste vriend. Een partner die meer voor je autobedrijf doet dan onderdelen leveren alleen. Michael de Weerd van Kruitbosch en de Weerd uit Deventer is zo’n partner van het autobedrijf. Hij is aangesloten bij het AllParts-grossiersnetwerk. Wat levert deze samenwerking zijn bedrijf én zijn klanten op?
Het grossiersvak zit Michael de Weerd in zijn bloed. Letterlijk. Het familiebedrijf is al sinds 1938 onderdelenleverancier in Deventer en omstreken. “Ik heb negen jaar geleden het stokje van mijn vader overgenomen en ben de derde generatie De Weerd in het bedrijf. Dat geeft wel een bepaalde verantwoordelijkheid, onder mijn handen moet het ook goed gaan.”
Waar bij veel bedrijven de opvolging een uitdaging is, is die bij Kruitbosch en de Weerd al gegarandeerd. “Mijn zoon werkt sinds twee jaar ook binnen het bedrijf en hij zal uiteindelijk het stokje weer van mij overnemen. Dat zal dat nog wel even duren, want hij moet onderaan beginnen en alle facetten van het bedrijf leren kennen. Na anderhalf jaar chauffeuren staat hij nu achter de balie.”
Kofferbakverkoop
Het familiebedrijf begon als kleine handel in automaterialen. “In de beginjaren werd er letterlijk weleens vanuit de kofferbak verkocht. Sigaartje erbij en dan honderd doosjes bougies verkopen.” De Weerd heeft in de loop der jaren veel dingen zien veranderen. “Vroeger had je twee typen uitlaten van Opel. Daar kocht mijn vader er dan honderd van en legde die op voorraad. Daar moet ik toch echt niet aan denken.”
Natuurlijk is ook tegenwoordig de juiste onderdelen op voorraad hebben en autobedrijven snel kunnen beleveren een heel belangrijke factor. “Wij rijden meerdere keren per dag naar onze klanten. Ons devies is: als wij het niet kunnen leveren, dan kan niemand het. Ook zeldzame onderdelen moeten dezelfde dag geleverd kunnen worden.” Elke dag rijdt er een chauffeur van Kruitbosch en de Weerd naar het Fource warehouse in Hoevelaken.
Ook de dealers
Niet alleen universele autobedrijven vinden hun weg naar Kruitbosch en De Weerd. “Ook dealerbedrijven komen naar ons toe. Er is veel kennis in ons bedrijf aanwezig. Volgens de dealers meer dan bij hun eigen callcenters. Daarnaast zijn zij afhankelijk van hun eigen leveranciers, maar veel magazijnen zijn inmiddels weg of veel kleiner. Wij leveren veel sneller, het dealerbedrijf wil de klant niet een dag laten wachten op een nieuwe accu, dus halen ze die bij ons.”
De onderdelen zijn het kloppend hart van de grossier, maar daaromheen biedt Kruitbosch en De Weerd nog veel meer ondersteuning en diensten. De 23 medewerkers van het ¬bedrijf zetten zich dagelijks in voor autobedrijven en delen hun kennis. Van onderdelen en inbouw tot verduurzaming, brandpreventie, diagnose en trainingen. “Ik wil niet alleen maar een ‘dozenschuiver’ zijn, maar partner voor het autobedrijf.”
Bijvoorbeeld op het gebied van verduurzaming. “Ik was zelf bezig met zonnepanelen en kwam erachter hoeveel je daarmee kunt besparen. Dat wilde ik mijn klanten ook bieden door centraal die vorm van energie in te kopen.” En dat werd gewaardeerd, 80 procent van de klanten die interesse toonden, zijn daadwerkelijk overgestapt op zonne-energie.
Kennisbank
De Weerd denkt graag mee met het autobedrijf. Met grote en kleine zaken. “Een klant wilde investeren in een brug. De kosten daarvoor kon hij niet in één keer dragen. Ik financierde de brug voor en de ondernemer kon hem in vijf jaar afbetalen tegen minder rente als bij een bank. Of een éénpitter die een auto wil brengen, maar geen vervoer terug heeft naar zijn bedrijf. Halen wij de auto voor hem op.” Of als het gaat om technische innovaties als EV.
“Ik merk dat veel klanten afhaken. Zo van: ‘Het loopt wel los met EV’. Maar als je er niet nu al in meegaat, ga je de boot missen. Ik bezoek zelf mijn klanten en probeer ze te overtuigen om wel in EV-kennis en -gereedschap te investeren.” De Weerd ziet zijn bedrijf als een soort kennisbank voor autobedrijven. “Ik help autobedrijven graag verder door onze kennis te delen, of door autobedrijven met specifieke specialisaties aan elkaar te verbinden.”
AllParts
Kruitbosch en De Weerd is sinds jaar en dag aangesloten bij het samenwerkingsverband van grossiers van GroupAuto Nederland. Dit samenwerkingsverband is een coöperatieve vereniging. Sinds januari 2021 blinkt bij alle aangesloten grossiers de nieuwe naam AllParts aan de gevel. “Onafhankelijkheid zit in ons DNA. Ik wil mijn eigen weg bepalen, maar zie wel de meerwaarde van verenigd zijn. AllParts is onafhankelijk en biedt mij de kracht van samenwerken, terwijl ik wel zelf ‘de vent in de tent’ blijf.”
Grossiers bepalen zelf
Naast een mooie, strakke en professionele uitstraling biedt AllParts de aangesloten grossiers onder meer inkoopkracht, een centraal ICT-systeem en marketingtools. “AllParts is een coöperatie, de aangesloten grossiers bepalen gezamenlijk de inhoud. Alleen bij AllParts mag je als grossier zelf iets vinden, bepalen en meebeslissen. Zo blijft de grossier dicht bij de klant. Persoonlijk en klantgericht, precies zoals wij ook willen werken.”
In Eemnes, waar AllParts is gevestigd, wordt veel bedacht. “Dat werkt ook door naar onze klanten, die profiteren van de inkoopkracht, de diensten en kennis die wij te bieden hebben.” In het begin was de meest gestelde vraag of Kruitbosch en De Weerd was overgenomen. ”Maar we kregen vooral veel complimenten op de look and feel van AllParts en de uitstraling van het pand.”
Samen slimmer
Het netwerk van grossiers levert De Weerd zelf ook nieuwe inzichten en kennis op. “Het is fijn om te sparren met collega-ondernemers. Zo ben ik bij een collega langsgegaan om te kijken hoe hij zijn retouren en garantie georganiseerd heeft. Daar heb ik veel van geleerd en heb vervolgens mijn eigen werkwijze rondom retouren aangepast. Dat kostte me een fulltimer, maar dat heeft zich terugverdiend. Zowel voor mij als voor de klant. Veel minder discussies en het proces gaat nu veel sneller.”
Goed team
Zijn bevlogenheid en passie geeft De Weerd ook door aan zijn medewerkers. “Wij staan dicht bij onze klant. Belangrijke factor is niet blind zijn voor veranderingen en het op peil houden van onze kennis.” Dat geldt ook voor de medewerkers achter de balie. “Klanten bellen ons om (technisch) advies, dan moet je die kennis ook in huis hebben.” De verdeling van technische en commercieel opgeleide medewerkers is fifty-fifty. “Dat is helemaal in balans. We hebben een goed team en geen tot heel weinig verloop van medewerkers, dat zegt wel wat. “
Zelf is De Weerd het manusje van alles. “Ik ben heel druk met ondernemen, maar als het nodig is, spring ik bij achter de balie of pak dozen uit als we mankracht tekort komen”, zegt hij lachend.
Werkplezier is een belangrijke factor binnen het bedrijf. “Neem die hittegolf van laatst. Ik heb een barbecue gekocht en met de teams hebben we in de pauze gezellig buiten gegeten, moet kunnen!”
AllParts: van grossiers voor grossiers
Januari 2021. Ze leken uit de lucht gevallen: de AllParts-grossiers. Maar niets is minder waar. Achter de schermen ging er anderhalf jaar intensieve voorbereiding aan vooraf. Na een imposante, geheime ‘ombouwoperatie’ in de laatste dagen van december 2020, pronkten de AllParts-borden aan de gevels van dertig aangesloten grossiers.
“Terwijl iedereen aan het kerstdiner zat, hebben wij in een paar dagen de vestigingen heimelijk voorzien van de AllParts look and feel,” vertelt Michiel Meijer, Manager Marketing en Concepten van AllParts Nederland.
Freek Blekxtoon (directeur GroupAuto Nederland) en Michiel Meijer zijn trots op de vereniging die zij samen met hun grossiers hebben neergezet. “Wij zijn het enige echt onafhankelijke grossiersconcept in Nederland”, legt Freek Blekxtoon uit. “Ons netwerk is een coöperatie, door en voor grossiers. Dat betekent dat onze deelnemers samen de inhoud en oplossingen bepalen.”
Drie pijlers
AllParts stuurt op continuïteit en rentabiliteit. Blekxtoon: “Daar hangen weer drie belangrijke pijlers onder. Loyaliteit, activiteit en vitaliteit. Onze grossiers zijn trouw, willen samenwerken en deel uitmaken van een actief samenwerkingsverband, en het zijn gezonde bedrijven. Met gezond bedoelen we dat ook liquiditeit en solvabiliteit van de bedrijven op orde zijn, zodat je een crisis, zoals corona, kan doorstaan.”
De vereniging wordt geleid door het dagelijks bestuur en leden hebben via de algemene ledenvergaderingen inspraak. “Daarnaast maken diverse leden deel uit van stuurgroepen die zich bezighouden met specifieke onderwerpen die spelen binnen het samenwerkingsverband.”
Michiel Meijer: “Het belangrijkste voor grossiers is de beschikbaarheid van onderdelen. Wij zitten heel dicht tegen 100 procent leveren aan. Dat doen wij zonder een eigen mega-warehouse zoals de grote grossiersketens dat doen. Bij ons geen ‘eigen magazijn eerst.’ Wij hebben een raamovereenkomst gesloten met Fource en beschikken over een pakket van eigen leveranciers. Dat betekent geen inkoopverplichting bij één partij. Onze grossiers kunnen kiezen uit merk A of B en hebben de vrijheid om naar behoefte te switchen.
Daarnaast gaan wij een stapje verder dan de grote ketens. Daar worden de teugels aangetrokken, je mag bijvoorbeeld niet meer inkopen bij de merkdealer en je moet betalen voor retouren.” Er is veel geïnvesteerd in een centraal ICT-systeem. Blekxtoon: “Je ICT is cruciaal in het logistieke proces. Je catalogus moet snel, compleet, kloppend en kwalitatief goed zijn.”
Ontzorgen
Autobedrijven ontzorgen is het doel van AllParts-grossiers. “Wij leveren niet alleen onderdelen, maar ondersteunen autobedrijven ook op het gebied van technische kennis en opleiding. Mooi voorbeeld daarvan is het onlangs door ons gelanceerde EV-pro concept voor universele autobedrijven. Speciaal gericht op autobedrijven die gespecialiseerd zijn of willen zijn op hybride en EV-voertuigen. Door middel van trainingen, tools en equipment zorgen wij dat onze klanten kunnen blijven sleutelen. Aan huidige en nieuwe technieken”, vertelt Meijer.
Daarnaast helpen de grossiers hun klanten met hun marketing. “Online zichtbaarheid is tegenwoordig erg belangrijk. Klanten beginnen hun zoektocht naar een occasion of een onderhoudsbeurt veelal online. Je moet garagehouders daarmee helpen.Dat doen we door middel van het aanbieden van apps, een website en berichten voor social media.”
Inmiddels hebben zich al 41 grossiers aangesloten bij AllParts. Blekxtoon: “We verwachten nog meer grossierbedrijven aan ons te binden. Natuurlijk moet je aan een aantal voorwaarden voldoen om je aan het netwerk te kunnen toevoegen. Voldoe je nog niet aan het profiel, dan maken we samen een realistisch groeiplan.”
Bron artikel en afbeeldingen: AMT